Strony

Haft



Nici do robótek ręcznych


Dzięki mojej Babci poznałam sztukę haftowania. 
Jak już wcześniej wspomniałam , moja Babcia robiła sporo różnych ciekawych robótek. Były to prace na szydełku, na drutach , haftowanie i różne prace z papieru. Właśnie tak było. Pamiętam , kiedyś było niezwykle upalne lato. Z siostrą pomagałyśmy Babci w pracach w ogródku. Słońce świeciło tak bardzo ,że bolały nas głowy. Wtedy babcia zrobiła nam kapelusze. Z papieru.  
Nie zachowały się te kapelusze , ale pamiętam dokładnie , jak wyglądały. Babcia złożyła  duży arkusz papieru w bardzo drobną harmonijkę. 



Trochę wycinała , potem sklejała. W rezultacie powstały kapelusze , jak należy. Miały duże cylindry i ronda. Gdyby nie papier , można by powiedzieć ,że to prawdziwe kapelusze. Nie zostały mi nawet zdjęcia . Szkoda. Babcia niestety nie zdążyła przekazać nam tej sztuki. Ale inne prace - zachwycały nas. Poznawałyśmy wszystkie sposoby Babci .
Pomijam tu wątek kulinarny , domowe rady i sposoby na wszystko, chyba.
Patrzyłam na Babcię , kiedy robiła cokolwiek. Robiąc , będąc skupioną nad robótką , jednocześnie potrafiła być z nami. Rozmawiała, słuchała , to było takie naturalne. Tak zaczęła się moja fascynacja robótkami, wszelkimi.
W księgarniach pojawiały się czasem ciekawe książki o robótkach. 
Sporo czasopism było i jest nadal, na ten temat.
Moja kolekcja literatury jest więc dość ciekawa.     

Czytam , więc , przeglądam , trafiam też do internetu w poszukiwaniu coraz nowych pomysłów.
Tymczasem pokażę , jak opracowuję swoje projekty.
Zaczynam od głównego przeznaczenia danej pracy. 
Haft , który ma być w formie obrazu , wykonuję na sztywniejszym płótnie.
Serwetki są wykonywane na miękkim płótnie.
Używam też szyfonu.Szyfon jest potrzebny do haftu przestrzennego.

Różne rodzaje i kolory płótna do robótek ręcznych

Kolejnym , ważnym , elementem jest dobór igły.
Do haftu krzyżykowego używam igieł z tępą końcówką.
Nie zahacza to wcześniej ułożonej nitki w hafcie.
Ostro zakończone igły stosuję do haftów pozostałych.




Tu głównie wybieram swoją ulubioną technikę - haftów atłaskowych.
Wzór haftu rozrysowuję na kartce, poprawiam dopracowuję wszelkie szczegóły.
Gdy jest gotowy szablon to całość obrysowuję pisakiem o ciemnym kolorze.
Nakładam na to tkaninę i prowadzę kontury zmywalnym pisakiem.
To wspaniały wynalazek. Po wykonaniu całej pracy , zmywam ślad pozostały po zmywalnym pisaku pod bieżącą wodą. Zapewniam , nic nie zostaje na tkaninie.
Biała kredka jest bardzo pomocna , gdy wzór trzeba rozrysować na ciemniejszym płótnie. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz